forskruede mennesker

20 11 2007

… Sladder. Hvorfor skal der være så pisse meget sladder i verden, hvorfor skal folk bagtale hinanden konstant, hvorfor rager folk ned på hinanden?

Der er så mange spørgsmål. Det eneste jeg umiddelbart kan konkludere i den sammenhæng er at folk er så nederen at de bliver nødt til at spejle sig i andre mennesker – dagligt. De skal se om de er gode nok. Det er jo også altid den samme. Altså. Man kan jo mærke det på folk. Hvis de er sammen med en nederen person – jamen så føler de sig lidt hævet over gennemsnittet og har det meget bedre. Hvis de er sammen med en person som ser lidt bedre ud og måske har lidt succes i livet. Jamen så skal man med det samme finde noget man kan rakke ned på ved personen. Det er så tydeligt at se. Det er ganske almindelig psykologi. Lidt det samme når en person kommer i skole hvor hovedet hænger lidt, man spørger. “Hvorfor hænger du med hovedet?” – “Jeg har det dårligt” … Den næste dag kommer samme person i skole. Denne gang med rettet ryg og stort smil “Hvorfor smiler du så meget idag?” – “Jeg har det super godt” … aaaah, okay. 2+2=4 .

Men tilbage til det at sladre. Det er jo interessant at hver evig eneste gang folk bagtaler eller sladrer om andre mennesker. Jamen så er det ene og alene af den grund at de simpelthen ikke føler sig særlig “gode”, de føler sig utilstrækkelige. Det er svært at færdes i en verden hvor alle konstant spejler sig i andre folk, og hele tiden skal have noget at blir “høj” på. Dét er jo bare en rigtig dårlig undskyldning for ikke at tage stoffer? Selve “handlingen” er jo præcis den samme. Stofferne tager man for at man skal føle sig lidt mere værd og for at man har det lidt bedre med sig selv – præcis som med folk der bagtaler og sladrer om andre mennesker konstant. Bare for at sætte sig selv i et bedre lys. FØJ !

Vi har masser af regler hvor vi hver især kigger i og ser om vi er gode nok. Vi dømmer konstant hinanden på alle mulige latterlige ting. For at det ikke skal være løgn, så straffer man jo sig selv fuldstændig med dårlig samvittighed på den måde – men det behøver man jo ikke.

Det her er altid lidt rart at tænke på: Alle i denne verden gør jo i bund og grund deres bedste – ud fra hvilke “kort” de har på hånden. Selv en tyv, en politikker fra DF, en FCK fan. Jamen de ønsker jo ikke at være dumme og onde, de vil måske bare være stærke, unikke og frygtløse overfor så mange andre folk. Man har allesammen forskellige vilkår her i livet. Man har forskellige egenskaber som man selvfølgelig skal bruge til nogle fornuftige ting. Jeg kan da godt selv huske hvad jeg alt lavede for 4-5 år siden. Alt det jeg lavede af lort dengang gjorde jeg jo ikke fordi at jeg er et ondt menneske – eller fordi at jeg var ondere dengang end jeg er nu? – jeg havde simpelthen bare ikke den samme viden omkring samfundet rundt om mig. Så uanset om man gør det rigtige eller det forkerte i forhold til de regler jeg omtalte før, jamen så skal man huske at fleste folk jo altid gør det bedste de har lært – nogle folk kan desværre ikke finde ud af det (også selvom de er gamle), derfor så må folk bare lære dem hvordan man skal opføre sig og hvordan verden hænger sammen – det kan man fx gøre ved at skrive lidt på nettet.

Alle begår fejl. Dog er det modbydeligt så længe folk ikke kan indse sine fejl.

En undskyldning er også kun i orden, hvis man undskylder og tænker sig en ekstra gang om inden man snakker næste gang.

Imorgen – så prøv at overvej hvor meget lort I egentlig lukker ud af munden uden at i faktisk vil det. Skræmmende.

(by the way – Jeg sidder med 4 konger på hånden)


Handlinger

Information

Skriv en kommentar