Hvorfor bliver man gift ?

29 09 2008

Jeg havde tidligere idag en samtale men en veninde som ikke kunne forstå hvorfor man skal giftes, vi snakkede lidt frem og tilbage. Men jeg blev enig med mig selv om at jeg måske kunne spørge nogle folk herinde fra, om hvorfor I blev gift?

Da de fleste læsere herinde nok ikke er gift, så vil jeg også spørge: Hvorfor gifter man sig ?

Er det for at vise omverdenen at man har planer om at blive sammen resten af livet?  hvorfor ?

Handlinger

Information

16 responses

30 09 2008
Brian

Hm… helt personligt, så skal et svar lyde sådan her:

Da jeg havde fundet den pige, jeg ville leve resten af mit liv sammen med, var det for mig helt naturligt at melde klart ud til hende og til alle andre: Det er dig, jeg vil ha’ og det er dig jeg vil være trofast overfor resten af mit liv. For mig er der en kæmpe frihed i at tage det valg: Jeg kan på en helt anden måde leve mit liv i mit ægteskab på de løfter, som Ministeren og jeg har givet hinanden foran Gud og mennesker.

Jeg mener desuden, at det er det rigtige at gøre. Det samliv, der er mellem to der elsker hinanden – det hører naturligt til i et ægteskab. I ved “for derfor forlader en mand sin mor og fra og knytter sig til sin hustru, og de to bliver eet kød”. Det er sådan det skal være, og det er sådan jeg tror, at Gud har indrettet det for os mennesker. På den måde bliver ægteskabet en god og tryg ramme om to menneskers liv med hinanden. En tryg ramme, hvor jeg tror på, at kærligheden på en rigtig sund og god måde kan trives – i tillid!

Og så burde man vel egentlig rettelig foretage to syrlige krumspring her:

1) Hvis man har fundet den man elsker og vil dele sit liv med, hvad er der så farligt ved at gifte sig? Det er vel det mest naturlige i verden….

2) Der er noget dybt tragikomisk i, at man i dag er så bange for at binde sig til et andet mennesker – det fører jo ligesom forpligtelser med sig. Det er nu bedre at have en lille dør på klem, så man kan skride, hvis det hele bliver lidt for kompliceret. Så derfor skal man endelig ikke giftes. Så hellere købe hus sammen, flytte sammen og få børn sammen. Jamen, det forpligter da slet slet ikke…. det kan jeg da godt se?!

30 09 2008
blob

spændende brian, meget spændende. Jeg har aldrig før tænkt tanken om hvorfor man egentlig bliver gift, i hvert fald ikke noget jeg har brugt flere minutter på at tænke over.

Men jeg mener, hvad er forskellen på at blive gift på rådhuset og på at blive det i en kirke? Udover at det selvfølgelig koster lidt flere penge at blive gift i kirken samt holde en lille sammekomst / fest bagefter.

Jeg har også tit tænk på at, folk der bliver gift fx 3 gange. Hvorfor gør de det? Jeg personligt har absolut ingen kvalificerede gæt på netop dette.

2) Intet er bedre end en god omgang ironi ! 😉
– men jeg kan godt følge dig. Mange er bare bange for at blive “skilt” igen, men altså hallo. Så bliv da bare skilt? sådan er det. Man lever vel livet, dur det ikke. Så er det det. Men så har man heller ikke været seriøs nok i valget da man blev gift.

1 10 2008
din far.

ser du Blob, når to elsker hinnanden, og gerne vil have børn, så er det altså bedst at være gift, for børns skyld, og at blive skilt, går jeg kun med til, hvis det går ud over små børn, du havde engang en onkel der døde, han var ikke gift, men havde 2 små børn, du kan jo spørge mig din mor, hvilke problemer hans kæreste løb ind i. (fordi de ikke var gift)

1 10 2008
blob

@Far: ja, man har selvfølgelig en vis sikkerhed ved at blive gift, der er ‘garanti’ på det. Men udover ens tryghedsbehov osv? hvad er det så ?

for 100 år siden blev folk også gift, og jeg tvivler lidt på at de havde de samme regler som vi har gældene i dette århundrede.

hmm…

1 10 2008
Brian

@far: det lyder ret proforma, det der! 😉

1 10 2008
blob

@Brian: Det er vist også til dels din skyld i sin tid 😉 shh

1 10 2008
Brian

haha… that was a good one!

1 10 2008
mutti

hahahaha ,,,næææ ikke nogen skyld til Brian ,

1 10 2008
blob

indirekte hans skyld så. hæhæ.

2 10 2008
Alexander

jeg kan godt se, hvad du mener Brian lige udover det religiøse aspekt, men det er en trossag jo. Hvad jeg ikke helt forstår, er, at du kalder ægteskabet for en ramme, “som kærligheden kan trives i”. Hvilket belæg har du for at mene, at kærligheden imellem to mennesker har brug for de her “rammer” for at kunne trives? Hvis folk VIRKELIG elsker hinanden, så er man vel hinanden tro og med til at skabe et forhold, hvor begge individer kan vokse og udvikle sig – uanfægtet om man er i disse “ægteskabelige rammer” eller ej. De ægteskabelige rammer kan måske endda også blive noget lort, hvis kærligheden er død, og man så kun bliver sammen pga. de økonomiske forpligtelser og goder, der er i forbindelse med at indgå et ægteskab.

Skal lige siges, at jeg selv 100% går ind for ægteskabet og helt sikkert selv skal giftes, men mener det er en fejl at sætte ægteskabet op som en nødvendighed for, “at ægteskabet bliver en ramme som kærligheden kan trives i.”

2 10 2008
Brian

Helt kort: Fordi jeg definerer kærlighed med lidt andre nuancer, end du gør, Alexander. I hvert fald ud fra dit indlæg. Jeg tror fx. ikke på, at kærligheden kan dø – nuvel, hvis kærlighed kun er følelser, så kan den dø. Men jeg definerer kærlighed ud fra hvad Gud siger om kærlighed: Nemlig at kærlighed er et valg, en prioritering. Set ud fra det perspektiv, så er ægteskabet netop den ramme, der giver kærligheden de aller bedste vilkår for vækst.

Overordnet set så handler det vel dybest set om at give hinanden et løfte om troskab, forkørselsret, prioritering – i medgang , men måske aller vigtigst: I modgang. Det er der, at løftet bærer og nærer kærligheden.

Så jo – kærligheden findes også udenfor ægteskabet. Jeg tror bare, at ægteskabet sætter nogle rammer, og også nogle beskyttende mure op, som gør at forudsætningerne for at to menneskers kærlighed kan blomstre på en helt helt anden måde. Måske kunne man sige, at ægteskabet rummer en velsignelse, som Skaberen har lagt ned i det. Det tror jeg faktisk på. Og det er min erfaring, at det er sådan det er.

Spørg endelig bare igen 🙂

2 10 2008
Brian

… der manglede lige et “er langt langt bedre” i mit sidste indlæg. Find selv ud af, hvor det skal stå … hæhæ

4 10 2010
Anne

Jeg kom lige forbi denne debat og er selv begyndt at spekulere over hvorfor man bliver gift. -Udover det er praktisk når man har hus børn osv. Alexander du skriver at du går 100% ind for ægteskab. Hvad er det mere konkret du går ind for ved dette?

14 09 2011
Hedder røv!

blobber blub blev gift i år! hurra

14 09 2011
Line

Jeg skal giftes om knap en måned! øj jeg glæder mig! Mads min skat 😉

14 09 2011
Mathe

Hej

Skriv et svar

